26 September 2011

Datanglaaahh.. KUSERU!!

Assalamualaikum..

KORANG!!!! Mana keyakinan saya?? Saya da try macam-macam cara nak yakin bila bercakap depan orang ramai..

Ada orang cakap, selalu la berlatih depan cermin.. Oke, saya buat.. Cool jep depan cermin.. Yela, cermin je pon an.. Yang cantik, saya.. Yang hensem pon saya.. Last-last yang saya nampak, encip J*.. Ouhh.. =.=

Pastu ada orang cakap, selalu laa mintak tolong kawan dengar ape yang kita cuba sampaikan.. 0ke, saya cuba.. Bla bla bla bla bla... Saya present apa yang perlu kat kawan saya tuh.. Alamak, dye cam mengantuk jep.. Last-last saya cakap, TAKPE LAA AWAK.. GI LARH TIDOW..

Soo, saya amik keputusan untuk BERLAGAK yakin.. 

Saya gi ke depan kelas, saya present.. Bagi salam, lantang jep..(yakin laa konon!!) Bentang point pertama, tersenyum-senyum.. Bentang point kedua, termalu-malu meoww.. Bentang point ketiga, tertunduk-tunduk.. Penutup lak entah macam mana, da lupa nak pandang orang depan.. Ish3..

Time balik bilik, saya terpikir nape jadi camtu?? 0wh, maybe sebab saya hanya BERLAGAK yakin kot.. Adoilaaa..

Bila duk atas katil saya teringat orang cakap law kita nak something tu, kita sebut la banyak-banyak kali.. So, saya pon sebut larh.. Ops, bukan sebut tapi seru.. 
YAKIN.. YAKIN.. YAKIN.. YAKIN.. YAKIN.........

Tiba-tiba, GELAP.. Owh, yakin da datang ker?? Hmm.. Zzzzzzzzzzzzzzz...

6 comments:

Mr.Superman said...

self-esteem kurg? :) normal la..ramai mcm tu.kurg yakin dgn diri sdri.cm ne nk kurgkn,stiap kali bertemu dgn org ramai kita anggap je mereka tu adik2 kecik yg setia tgk kita berckp buih2 kt dpn.anggap je da lama knl,xde malu lg.byk lg bnrnya..

dja_amiensukhri said...

anggap dorang cam dak kecik?? huhuhu.. oke, nati saya cuba eh.. mekasih.. ^_^

abc123 said...

laaa takde keyakinan? liey pun dulu sangat2 tak yakin dengan diri sendiri. sekarang pun still segan2 kalau nak cakap depan orang ramai tapi better la nak compare dgn dulu. haa liey dapat overcome rasa tak yakin tu cmni : liey anggap sume orang kat depan kita tu kawan kita yg rapat dgn kita. kan kalau dgn kawan rapat kita takde rasa segan2(kalau liey la) and lagi satu liey bnyk join benda2 yg libatkan atas pntas macam teater, choral speaking. and lagi satu, try untuk buat kawan dgn sume orang dlm kelas kita so that bila kita present kat dpn, kita tak rasa awkward. dorang kan kwn kita? and jangan rasa malu kalau buat salah. kalau kita kena tegur dgn lecturer ke cikgu ke sape2 ke time present, sengih kambing je. takde apa hal lah. kdg2 mmg kita pikir mcm2 kan? sama macam liey. try slowly yeah. and good luck ^-^

dja_amiensukhri said...

lieyy:: thanks atas komen lieyy eh.. betul gak tu. law kite present depan kawan2, nervous tu hilang so yakin akan ada.. timaceh lieyy.. ^_^

ciksupik said...

dup dap..dup dap...
jatung cam nak keluar je kan bile berada tas pentas..

the same thing happened to me..
be cool..
tarik nafas..
pandang sume audience..
senyum.
start present dengan yakin..
try to communicated with the audience.

be cool... =)

gud luck! ;)

dja_amiensukhri said...

trimas cik mamal..

yep, nervous tetap ada tapi try to act as cool as i can..

btw, thanks sekali lagi..

gud luck 4 u too.. ^_^

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...